Giv arbejdsløse ordentlige vilkår

Giv arbejdsløse ordentlige vilkår Mark Knudsen/Monsun

Et nyt politisk flertal skal sikre flere job, en anstændig arbejdsløshedsunderstøttelse og reel opkvalificering i stedet for de ubrugelige aktiveringskurser. En politik for arbejdsløse, som tager udgangspunkt i de arbejdsløses behov, er et af Enhedslistens hovedkrav til en kommende S-SF-regering.

Ydmygelserne skal væk

Byg et tårn af spaghetti. Sådan lød opgaven på et aktiveringskursus for arbejdsløse på Fyn. Siden har ledige fra hele landet fortalt om det ene nytteløse aktiveringsprojekt efter det andet. Det er spild af skattekroner, og det er at gøre grin med folk.

Med de nye aktiveringsregler fra 1. januar vil langt flere arbejdsløse blive sendt i virksomhedspraktik og løntilskud. Problemet er, at det mange steder fører til at reelle job forsvinder, når en virksomhed kan ansætte en billig praktikant i stedet.

I stedet for misbrug, mistillid og overdreven kontrol vil vi sætte et system, som tager udgangspunkt i den enkelte ledige. Vi vil afskaffe "klikket" på jobnet og sætte en stopper for ydmygende aktivering og udnyttelse af ledige som billig arbejdskraft. I stedet skal jobcentre og A-kasser lytte til de arbejdsløses egne ideer og ønsker. Der skal satses massivt på efteruddannelse - og selvfølgelig på at skabe job.

Læs mere om aktivering og efteruddannelse

Dagpenge og kontanthjælp skal sættes op

Enhedslisten vil hæve både dagpenge og kontanthjælp, så man ikke risikerer økonomisk ruin, hvis man mister sit job. Dagpengeperioden skal igen være fire år, og det skal være muligt at optjene ret til dagpenge på et halvt år.

Læs mere om dagpenge og kontanthjælp

Skab flere nye job

I november 2010 var der elleve arbejdsløse for hvert ledigt job. Der kommer ikke flere job, fordi man pisker og jager de arbejdsløse. I stedet skal vi skabe job – for eksempel kan vi skabe mange arbejdspladser, hvis vi tager fat på omstillingen til et bæredygtigt samfund.

Læs mere om hvordan vi kan skabe 56.000 nye grønne arbejdspladser

Bevar efterlønnen - bekæmp arbejdsløsheden

Med 170.000 ledige – og heriblandt mange unge – er det absurd at tale om, at vi mangler arbejdskraft. Enhedslisten mener, at efterlønnen skal bevares. Det er en vigtig rettighed, at man kan trække sig tilbage, før man bliver slidt ned.

Læs mere på Enhedslistens temaside om efterløn

Læs Frank Aaen om regeringens tilbagetrækningsreform: Højere arbejdsløshed og lavere løn

Sådan finansierer vi et løft til de arbejdsløse

Enhedslistens finanslovsforslag indeholder et løft til de arbejdsløse. Det bliver finansieret ved at indføre en afgift på aktiehandel.

Læs mere om hvordan vi finder pengene

Fakta om arbejdsløshed

Her finder du tal for arbejdsløshed, langtidsledighed og ungdomsarbejdsløshed

Læs mere fakta om arbejdsløshed