Statsministeren accepterer kæmpe EU-bøder

Det er rystende, at Statsministeren har accepteret kæmpebøder fra EU i forbindelse med Finanspagten. Det siger EU-ordfører Nikolaj Vilumsen.

Helle Thorning-Schmidt har overfor Jyllandsposten meddelt, at hun vil acceptere, at Danmark med Finanspagten vil kunne blive idømt bøder på op til 1,7 mia. kr., hvis EU-domstolen ikke er tilfreds med den budgetlov, som regeringen forpligter sig til at vedtage. Danmark vil ikke selv kunne få del i pengene fra bødekassen, da de går til eurolandenes redningsfond, den såkaldte ESM.

- Det er uforståeligt, at statsministeren vil forpligte Danmark til at kunne få dummebøder af EU-domstolen. Særligt når vi ikke engang kan få del i pengene fra den bødekasse, som pengene går til. Siger Nikolaj Villumsen

Samtidigt er finanspagten, og tilhørende bøder, en overtrædelse af det danske forbehold overfor Euroen, mener Nikolaj Villumsen

- Statsministeren bryder klart med euroforbeholdet, når hun accepterer, at Danmark kan idømmes bøder. Finanspagten er lagt mere vidtgående end Euroen, da EU vil komme til at styre Danmarks finanspolitik. Thorning burde huske på, at danskerne har stemt nej til Euroen. Derfor er det urimeligt at forpligte Danmark på at skulle betale bøder til EU.

Enhedslisten har allerede stillet et beslutningsforslag i Folketinget om at få en folkeafstemning om finanspagten.

Mandag, 30 januar, 2012 - 12:27

Danmark skal ikke bekæmpe IS ved at støtte undertrykkelse

Folketingets partier skal i dag på Udenrigspolitisk Nævn drøfte den militære indsats mod Islamisk Stat. Enhedslistens udenrigsordfører opfordrer udenrigsministeren til at droppe den militære støtte til den undertrykkende regering i Bagdad.
27. aug

Ansvar skal placeres for skattesnyd

De partier, der har ansvaret for, at udenlandske selskaber tilsyneladende har snydt Danmark for milliarder af skattekroner, skal ikke bare vaske hænder.
26. aug

Stop spredningen af automatvåben

Partierne bag forsvarsforliget er blevet enige om en digital løsning, så Hjemmeværnet igen får lov til at opbevare automatvåben i deres private hjem. Eva Flyvholm kalder det uansvarligt.
26. aug