Børn og uddannelse

Torsdag, 25 oktober, 2007 - 13:05 facebook twitter Udskriv

Et godt børneliv handler om at leve i sikre fysiske og psykiske rammer i familien, i institutionen og i skolen. Arbejderbevægelsens Erhvervsråds økonomer har regnet på udviklingen i landets institutioner fra 2001 til 2007: Antallet af voksne pr. barn er faldet med 10% i børnehaverne, 6% i aldersintegrerede institutioner og 7% i vuggestuerne.

Enhedslisten mener, at børn skal have plads til at være børn. Vi er derfor imod test og målinger af børn.

Det vil ENHEDSLISTEN gøre:
- Der skal ansættes 10% flere pædagoger og pædagogmedhjælpere.

- Alle børn skal have samme rettigheder til arbejdsmiljø som voksne.

- Alle børn skal have mindst et gratis måltid økologisk mad, når de er i daginstitution eller skole.

- Alle børn har ret til gratis lægeordineret medicin og briller.

- Gravide har ret til at deltage i gratis fødselsforberedelser, og fødende har ret til at have en jordemoder til stede under hele fødselsforløbet. Kvinder, der lige har født, har ret til en samtale med en jordemoder som opfølgning på fødslen.

STOP FOR BRUGERBETALING PÅ UDDANNELSERNE

Enhedslisten bekæmper brugerbetaling. Der skal sikres gratis uddannelse til børn, unge og voksne. Fogh-regeringen har indført brugerbetaling på flere områder, senest i oktober 2007 hvor de stillede forslag om brugerbetaling på erhvervsakademierne.

Enhedslisten vil prioritere mange flere midler til uddannelse og til efteruddannelse af underviserne. Vi har ikke råd til at lade være med at prioritere uddannelse.

Det skal være op til én selv, hvornår man starter på en uddannelse, og hvad man vil studere. Elever, studerende og undervisere skal have reel medbestemmelse på uddannelsesinstitutionerne.

Det vil ENHEDSLISTEN gøre:

- Vi stiller finanslovsforslag om 1.000 kroner mere om måneden i SU

Vi fremsætter forslag i folketinget om:

- Forbud mod brugerbetaling på uddannelse

- Max. 22 elever i klasserne i folkeskolen

- Max. 24 elever i klasserne i alle ungdomsuddannelserne

- Genindførelse af den frie ungdomsuddannelse

- Genindførelse af gruppe-eksamen

- Genindførelse af demokrati på uddannelserne