Johanne Schmidt-Nielsen

Pressefoto

Johanne Schmidt-Nielsen er født den 22. februar 1984, BA i socialvidenskab og medlem af Folketinget for Enhedslisten. Hun er partiets spidskandidat i Københavns Storkreds. Johanne Schmidt-Nielsen bor i dag på Nørrebro, København

Johanne voksede op med sin mor i bofællesskabet Drejerbakken på Fyn. 12 år gammel meldte hun sig ind i Danmarks Socialdemokratiske Ungdom. Det var først og fremmest kampen mod ulighed, der drev Johanne ind i politik. Helt konkret i det nære, hvor hun oplevede klassekammerater, som aldrig fik en reel chance i folkeskolen. Men Johanne fandt hurtigt ud af, at hun var langt mere venstreorienteret end Socialdemokraterne. Som 15-årig meldte hun sig derfor ud igen og siden har Johanne været aktiv i og omkring Enhedslisten.

I 2002 fik Johanne sit første tillidshverv som næstformand for gymnasieeleverne i DGS (Danske Gymnasieelevers Sammenslutning). Herefter arbejdede hun som pædagogmedhjælper på Frederiksberg. Johanne blev hurtig valgt som tillidsrepræsentant for medhjælperne i børnehaven og senere som fællestillidsrepræsentant for alle pædagogmedhjælpere i Frederiksberg kommune.

Johanne Schmidt-Nielsen blev valgt til Enhedslistens hovedbestyrelse i 2006, hvor hun fortsat er medlem. Og i 2007 blev hun partiets spidskandidat i København.

Under valgkampen i november 2007 deltog hun som den yngste deltager nogensinde i en partilederrunde. Johanne blev valgt i folketinget i 2007 med næsten 9000 personlige stemmer. I 2009 blev hun Enhedslistens første politiske ordfører.

Johanne er desuden ordfører for ligestilling, uddannelse, forskning, indfødsret, udlændinge og integration samt kirke.

CV

•  Aktiv i politik siden 1997
  • Medlem af Enhedslisten siden 2002
  • Student fra Odense Katedralskole 2002