Ulighed og fattigdom

Torsdag, 25 oktober, 2007 - 12:59 facebook twitter Udskriv
Vi har fattigdom i Danmark. En fattigdom, der betyder, at familier har svært ved at skrabe penge sammen til basale ting som ordentlig mad, vinterstøvler til ungerne eller de 25-30 kr. børnene skal have med til klassekammeraternes fødselsdagsgave.

Regeringen har skabt en ny underklasse i Danmark, og det har store konsekvenser: Siden 2001 er 12.000 flere børn endt i fattigdom. Det er uacceptabelt, og den økonomiske ulighed skal væk.

MENNESKET FØR SYSTEMET:
Generelt skal vi som samfund være langt bedre til at møde dem, der har brug for hjælp.

Mistænkeliggørelse og klientgørelse skaber ikke den tillid, der er nødvendig, hvis man skal være ansvarlig for sin egen tilværelse. Arbejdsløshed er ikke lig dovenskab, men har mange forskellige årsager.

Tvangsaktiveringen og skrankepaveriet skal derfor afskaffes. Skal folk på fode igen, må man møde dem dér, hvor de er. Det hjælper ikke at sidde bag et skrivebord og udfylde skemaer. Socialt arbejde handler om at kunne 'se' det enkelte menneske.

BOLIGER TIL ALLE:
Fra 2002 til 2006 er der sket en stigning i antallet af lejere, der er blevet sat ud af deres bolig. I alt er 11.237 lejere blevet sat ud i denne periode. Det er en stigning på 73%. Blandt de udsatte lejere er der en tydelig social, økonomisk og etnisk slagside. 70% af de udsatte lejere har ingen uddannelse. 30% er kontanthjælpsmodtagere og 22% har en etnisk minoritetsbaggrund.

Samtidig har VK-regeringen ved hver finanslov stjålet penge fra lejerne ved at tage penge fra den fond, som alle lejere betaler til, så deres boliger kan blive renoveret. I 2006 indgik regeringen en aftale med RV og DF om at tage godt to milliarder kroner fra Lejernes Landsbyggefond over fire år. Fonden har i forvejen mistet 7,8 mia. kroner.

Der er stor boligmangel.
I 2007 blev der kun igangsat 163 byggerier af almene boliger mod 9.413 i 2006.

Det vil ENHEDSLISTEN gøre:

- Alle sociale ydelser og pensioner skal hæves til minimum 13.500 kr. om måneden.

- Starthjælp, introduktionsydelse, kontanthjælpsloft, 300-timersregel, ungeydelse og andre nedskæringer af kontanthjælpen skal afskaffes.

- Man skal kunne tjene op til 2.000 kr. om måneden, før man bliver trukket i kontanthjælp.

- Hvert individ skal behandles selvstændigt, så en eventuel ægtefælles indkomst ikke kan modregnes i hverken kontanthjælpen eller i pensionerne.

- Satspuljen skal afskaffes, og de sociale og sundhedsmæssige tiltag skal i stedet på finansloven.

- Vi stiller forslag i folketinget om at stoppe tyveriet af lejernes penge i Landsbyggefonden.

- Vi stiller forslag i folketinget om, at der bygges flere nye og billigere almene boliger: 8.000 almene familieboliger, 3.000 ældreboliger, 2.000 ungdomsboliger årligt i 5 år. Så alle kan få et godt sted at bo, der er til at betale.